5.4.2024

Yhä useampi voi nyt päästä Sotkamossa mukaan reserviläistoimintaan

Veikko Rusasen johtama Sotkamon Reserviläisten kevätkokous teki historiaa, kun se avasi sääntömuutoksella jäsenyysmahdollisuuden myös niille, jotka eivät ole suorittaneet varusmiespalvelusta. Sääntömuutosta esittelemässä yhdistyksen puheenjohtaja Mika Kilpeläinen.

Sotkamon Reserviläiset ry laajensi torstaina 4. huhtikuuta pitämässään kevätkokouksessa jäsenyyskriteereitään.
Aiemmin yksi jäsenvaatimus oli varusmiespalveluksen suorittaminen. Uusien sääntöjen mukaan yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi voi päästä täysi-ikäinen, hyvämaineinen Suomen kansalainen, jonka yhdistyksen hallitus jäseneksi hyväksyy.
Sääntömuutoksesta käytiin perusteellinen keskustelu. Sen mukaan on tärkeää, että jäseneksi on mahdollista päästä myös niiden henkilöiden, joilta varusmiespalvelus puuttuu. Esimerkiksi monet naiset haluavat päästä reserviläisyhdistyksen jäseneksi saatuaan kokemusta maanpuolustustoiminnasta MPK:n tai Naisten Valmiusliiton toiminnan kautta.

Yhden kokouksen malliin

Uusien sääntöjen perusteella muuttuu myös Sotkamon Reserviläisten kokousperinne. Sääntömuutoksen myötä siirrytään yhden varsinaisen kokouksen käytäntöön. Syksyllä pidettävässä vuosikokouksessa hyväksytään toimintasuunnitelma ja talousarvio sekä vahvistetaan edellisen vuoden tilit ja toimintakertomus.
Viimeiseksi jääneen yhdistyksen kevätkokouksen puheenjohtajana toimi Veikko Rusanen. Hänen johdollaan hyväksyttiin vuoden 2023 tilit ja toimintakertomus sekä myönnettiin tili- ja vastuuvapaus tilivelvollisille.

Pääpaino ampumaharjoittelussa

Torstaina hyväksytyn toimintakertomuksen mukaan toiminnan pääpaino oli vuonna 2023 ampumaharjoittelussa. Ilma-aseilla ammuttiin talvikaudella aktiivisesti kaksi kertaa viikossa Salmelan koulun ilma-aseradalla. Kesän ruutiaseammunnat tapahtuivat Huhtikankaan ampuradalla.

Reserviläiset olivat edelleen aktiivisesti mukana veteraanityössä. Perinteitä kunnioittaen yhdistys järjesti Itsenäisyyspäivän kynttilöiden laskun sankarivainajien haudoille yhdessä Sotkamon Reserviupseerien kanssa.
Sotkamon Reserviläiset ry:n jäsenistöä osallistui Kansallisen veteraanipäivän, Kaatuneiden muistopäivän tilaisuuksiin ja yhdistys oli mukana tapahtumien järjestelyissä. Lisäksi jäseniä osallistui talvisodan päättymisen muistopäivän 13.3. muistotilaisuuteen Kajaanissa sekä Kainuun maanpuolustusjuhlaan 22. syyskuuta Puolangalla ja 14. Divisioonan perinneyhdistyksen nuoriso- ja perinnepäivien tilaisuuksiin 1.-2- syyskuuta Kajaanissa.

Reserviläiset olivat myös toteuttamassa veteraanikeräystä, joka tehtiin Kainuun prikaatin varusmiesten kanssa lipaskeräyksenä.

Sotkamon Reserviläiset ry:llä on tällä hetkellä yli sata jäsenentä.